150 000 ideer og 227 innovasjoner

Jeg har mer eller mindre skrevet ferdig morgendagens foredrag om åpen og nettverksbasert innovasjon. Sjekker Twitter og ser denne fra Alexander Rustad:

“Hvorfor innovasjonskonkurransen din ikke virker”; se det er en påstand jeg kan kjenne igjen. Bloggposten i HBR er poengtert, og jeg setter gjerne to streker under avsnittet:

Innovation is the process of idea management – so, yes, you need great ideas to innovate, but that is only part of it. You also need to be able to select ideas. Once you’ve done that, you need the ability to execute them. While all this is going on, you have to keep people inside your organization enthusiastic about the ideas. And at the end of all of this, you have to get your great new idea to spread. To innovate, you need to be good at all of these things.

Sitatet er nesten en komprimert versjon av foredraget jeg holder på å ferdigstille. Åpen innovasjon! Hurra, med online innovasjonsportaler kan alle bidra med innovasjonsideer! Bare se på MyStarbucksIdea eller Spotify Ideas. I løpet av 5 år har MyStarbucksIdea fått inn over 150 000 ideer. Av disse er 227 ideer implementert. Vi snakker om ideer som gratis wifi og Mocha coconut frappuchino. Klart det er fint å ha tilgang til gratis wifi når man sitter og sipper til innovative kaffedrikker på Majorstuas nye Starbucks-filial.

Men så er ikke alle organisasjoner Starbucks og Spotify. Kanskje man er en nokså gjennomsnittlig norsk kommune. Masse innovasjonspotensial og brukersentrering er pålagt for en rekke offentlige tjenester. Kommunen setter i gang med ny innovasjonsportal, får inn i underkant av 100 ideer og innser snart at innovasjonsportalen ikke er selvdreven. Ideer må vurderes, de som har bidratt må få ordentlige tilbakemeldinger, og, ikke minst, noen må jobbe med å videreutvikle og implementere ideer som vurderes som gode nok. Hvem er disse noen? Har de tid til å jobbe med ideene? Hvem vurderer ideene? På hvilket grunnlag? Hvordan forvaltes ideene? Selve idegenereringen utgjør en forsvinnende liten del av en innovasjonsprosess!

Det er litt frustrerende å forske på hypede samtidisfenomener, så lett å bli desillusjonert. Jeg tror ikke nettbasert åpen innovasjon er en blindgate, men det er kanskje på tide å se lenger enn idégenereringen?

Vist 408 ganger. Følges av 3 personer.

Kommentarer

Jeg kjenner meg igjen i hvert eneste ord du skriver Marika. Det er akkurat det samme innenfor sosiale plattformer til internt bruk i virksomheter, hvor tendenser fra internett antas å kunne overføres enkelt til organisasjonen – noe jeg også vil komme innpå i morgen. Enkelte leverandører for slike sosiale samhandlingssystemer går faktisk så langt at de utgir feilaktige påstander samt påstår at de legger frem “dokumentasjon” på at slike systemer gir effekt i form av økt produktivitet, men hvordan de har kommet frem til denne konklusjonen kunne de ikke svare for da jeg ringte dem. Dessverre er det ikke slik at den jevne rådgiver i offentlig sektor eller konsulent i et privats selskap skriver blogginnlegg, spør ut i de åpne løsningene etter råd og vink eller bruke mye av en allerede hektisk arbeidsdag til å hjelpe alle andre. Oj ja, det er veldig frustrerende å forske på hypede samtidsfenomen – men desto viktigere 😃

Veldig bra innlegg. Etter hypen er tiden kommet for de som forteller at hypen var, vel nettopp, en hype. Ikke desto mindre, når bølgen av desillusjonert pessimisme har skyllet over oss tilstrekkelig lenge vil vi være i stand til å se den hypede teknologien med det mer edruelig blikk – enten teknologien er internett i sin alminnelighet eller sosiale nettløsninger for å understøtte samhandling i organisasjoner.

Nye bilder